Saturday, May 30, 2009

BN salah guna peruntukan PPRT..?

Kerajaan Barisan Nasional (BN) digesa agar melakukan semakan terperinci terdahulu kelayakan penerima sebelum sesuatu kelulusan dikeluarkan kepada para penerima bantuan Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) kerana pelaksanaannya tidak menepati kumpulan sasaran.

Gesaan tersebut dinyatakan Timbalan Ketua Bahagian Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pensiangan Affendy Anginduh (gambar) dalam satu kenyataan di sini pada Selasa yang khuatir bahawa pemberian kerajaan itu telah tersasar kepada kumpulan yang tidak sepatutnya menerima bantuan itu kerana kumpulan tersebut mempunyai kemampuan.

“ Kita tidak sedap hati melihat keadaan sedemikian dilaksanakan berterusan, dimana mereka yang mampu pula yang diberi bantuan itu sedangkan mereka yang benar benar layak diberi bantuan terus tersadai dipinggirkan begitu sahaja,” jelas Affendy.

“ Kita mahu pemimpin pemimpin BN terutamanya pengikut mereka dipihak akar umbi dan juga pegawai pegawai yang menyelaras program tersebut supaya membuat semakan dengan teliti kelayakan seseorang itu, sebelum sesuatu kelulusan dikeluarkan” tambah beliau lagi.
Affendy berkata, kerajaan BN harus lebih bersikap adil dan telus ketika melaksanakan pengagihan hak PPRT, dimana ia tidak seharusnya tertumpu kepada para pengikut BN semata mata kerana peruntukkan PPRT atau lain lain bantuan kewangan kerajaan adalah datangnya dari wang rakyat, yang sepatutnya ia dipulangkan kembali kepada rakyat.

Sementara itu ketika menyentuh perkara lain berhubung dengan isu Forest Management Unit (FMU) yang turut dibangkitkan oleh mantan Ketua Menteri Sabah yang juga Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee ketika merasmikan pesta kaamatan di Kg Saupi disini baru baru ini beliau berkata;
“ Beliau sedar bahawa tujuan FMU memang baik demi menjaga penerokaan hutan disini tidak dilakukan secara berlebihan, tetapi apa yang berlaku sekarang pemimpin BN juga yang mencacatkan dasar dasar FMU termasuklah mengeksploitasikan objektif FMU walaupun pemimpin itu sudah tahu sejak awal lagi dasar dan tujuan FMU diwujudkan,” jelas beliau.
Selain itu, Affendy turut menyelar sikap Ahli Parlimen Pensiangan Tan Sri Joseph Kurup yang suatu ketika dahulu begitu ghairah memperjuangkan masalah pembinaan hospital baru didaerah Nabawan, tetapi keghairahan itu sudah lenyap tanpa berita.

Sebaliknya pula kata Affendy lagi, yang timbul keghairahan Kurup dengan majlis penerimaan borang borang kemasukkan keahlian PBRS yang boleh dikatakan ia berlaku setiap kali ada majlis perjumpaan rakyat dikawasan Parlimen Pensiangan.
Oleh: MAIL MATHEW (sabahkini)
Sumber: http://www.sabahdaily.com/

No comments:

Post a Comment