Wednesday, February 16, 2011

PRK Medan Persiap PRU 13


KUALA LUMPUR, 16 Feb: Pilihan raya kecil (PRK) merupakan medan bagi Pakatan Rakyat untuk menyampaikan maklumat kepada rakyat sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-13, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Mengulas mengenai persiapan PAS menghadapi PRK Dun Merlimau, beliau berkata, ianya juga sebagai latihan kepada jentera Pakatan Rakyat dalam menghadapi pilihan raya yang lebih besar.

"Yang penting kita mengambil kesempatan ini untuk menyuntik maklumat-maklumat kepada rakyat dan untuk memobilisasi jentera parti sebagai latihan untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, di sini hari ini.

Sehubungan itu tegasnya, jentera parti tidak harus memikirkan soal kemenangan semata-mata sebaliknya terus memberi fokus untuk menyampaikan maklumat sekaligus mengurangkan majoriti undi BN.

Tambahnya, kemenangan itu bersifat subjektif, tidak tertumpu kepada kemenangan merampas kerusi dari BN sahaja.

"Kita akan bagi penjelasan, kempen kepada masyarakat dan memberi maklumat itu sudah cukup sebagai pencapaian yang baik.

"Kadang-kadang pencapaian ini bukan sahaja untuk menang. Pencapaian mungkin pertambahan undi, pengurangan majoriti.

"Pencapaian kita juga untuk sampaikan maklumat itu kepada masyarakat seterusnya ia menjadi perbualan, bukan hanya difokuskan kepada kawasan pilihan raya tapi juga kawasan lain di seluruh negara," katanya.

Kata ahli parlimen Pokok Sena itu juga, maklumat yang disampaikan sewaktu kempen PRK akan memberi kesan kepada PRU akan datang.

"Strategi kita meluas maksudnya masuk pilihan raya bukan hanya fokus kepada kawasan yang kita masuk tapi untuk kawasan lain juga sebab liputan media akan berlaku di situ dan ini akan membentuk pemikiran masyarakat umum untuk kepentingan pilihan raya umum akan datang," katanya.

Menurut beliau, Pakatan Rakyat akan terus memperkatakan soal integriti kepimpinan negara di Merlimau kerana ianya soal penting yang harus diketahui rakyat khususnya golongan muda yang dilihat sudah menolak kepimpinan yang korup.

"Kita akan terus memperkatakan soal integriti kepimpinan negara dan kepimpinan negeri sebab ini menjadi trend politik dunia.

"Fenomena baru kepada masyarakat sesebuah negara ialah soal integriti. Saya percaya pengundi muda juga mendokong prinsip yang sama iaitu tidak mahu bersekongkol dengan pemimpin yang korup," katanya.

Sumber: HarakahDaily


No comments:

Post a Comment